Kari Vea Salvanes

Bilde av Kari Vea Salvanes
English version of this page
Stillingstittel Forsker II
Grad Ph.d.

Kari Vea Salvanes har en doktorgrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo. Hun arbeider primært med temaer innen utdannings- og arbeidsmarkedsøkonomi.

Hun disputerte i 2014 med avhandlingen "Economic conditions and Family Policy: Child and Family outcomes”. Etter doktorgraden arbeidet hun i flere år ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) hvor hun blant annet forsket på effekten av ulike utdanningstiltak, tverrfaglig innsats i skolen og overganger i utdanningsløpet.

Ved NIFU hadde Salvanes en sentral rolle i gjennomføring og evalueringen av et omfattende felteksperiment for elever på barnetrinnet, kalt 1+1 prosjektet, som undersøkte effekten på elevprestasjoner av å bruke ekstra lærere til smågruppeundervisning i matematikk.

Hennes arbeider er publisert i tidsskrifter som Review of Economics and Statistics, Journal of Public economics, Economics of Education Review og European Journal of Political Economy.

Salvanes er tilknyttet CORE – Senter for likestillingsforskning.

Emneord: Arbeid, Velferd, Likestilling

Publikasjoner

  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning & Opheim, Vibeke [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics. 216. doi: 10.1016/j.jpubeco.2022.104765. Fulltekst i vitenarkiv
  • Green, Colin; Nyhus, Ole Henning & Salvanes, Kari Vea (2022). How does testing young children influence educational attainment and well-being? Working Paper Series at Department of Economics, NTNU. Fulltekst i vitenarkiv
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022). Do welfare counsellors help at-risk upper secondary school students? Economics of Education Review. 89. doi: 10.1016/j.econedurev.2022.102271. Fulltekst i vitenarkiv
  • Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Strøm, Bjarne (2021). The effect of central government grants on local educational policy. European Journal of Political Economy. 69, s. 1–13. doi: 10.1016/j.ejpoleco.2021.102006. Fulltekst i vitenarkiv
  • Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2020). Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler. Søkelys på arbeidslivet. 37(4), s. 238–251. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2020-04-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2018). Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Søkelys på arbeidslivet. 35(1-2), s. 23–42. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2018-01-02-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dahl, Gordon B.; Løken, Katrine Vellesen; Mogstad, Magne & Salvanes, Kari Vea (2016). What is the case for paid maternity leave? Review of Economics and Statistics. 98(4), s. 655–670. doi: 10.1162/REST_a_00602.
  • Næss, Terje; Salvanes, Kari Vea & Wiers-Jenssen, Jannecke (2016). Samfunnsviteres og humanisters overgang til arbeidsmarkedet . Søkelys på arbeidslivet. 33(4), s. 327–348. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2016-04-03. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Salvanes, Kari Vea (2024). Lønnsutvikling for ansatte i yrker i arkiv-, bibliotek- og museumssektoren, 2004–2022. Tillegg til ISF-rapport 2023:10 . Institutt for samfunnsforskning. Fulltekst i vitenarkiv
  • Salvanes, Kari Vea (2023). Lønns- og karriereutvikling blant høyt utdannede i Norge, 2015–2022. Institutt for samfunnsforskning. Fulltekst i vitenarkiv
  • Federici, Roger Andre; Helleve, Arnfinn; Midthassel, Unni Vere; Salvanes, Kari Vea; Pedersen, Cathrine & Bergene, Ann Cecilie [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2020). Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering . Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Lødding, Berit; Salvanes, Kari Vea; Reegård, Kaja; Lillevik, Ragna & Kavli, Hanne Cecilie (2020). Hvordan finne effekter av opplæringstilbud til nyankomne elever med innvandrerbakgrunn? En vurdering av vilkår for evaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Daus, Stephan; Pedersen, Cathrine; Reiling, Rune Borgan; Salvanes, Kari Vea & Skålholt, Asgeir [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Salvanes, Kari Vea; Reiling, Rune Borgan & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2019). Tverrsektorielt samarbeid i skolen : Effekt av NAV-veileder i videregående skole på deltakelse i videregående opplæring og inaktivitet. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning & Opheim, Vibeke [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2018). Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School. EGAP/OSF Registry. Fulltekst i vitenarkiv
  • Støren, Liv Anne; Nesje, Kjersti; Salvanes, Kari Vea; Arnesen, Clara Åse & Reymert, Ingvild S (2018). Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen : Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Bott, Kristina M.; Salvanes, Kari Vea; Sørensen, Erik Øiolf; Cappelen, Alexander Wright & Tungodden, Bertil (2017). Essays on Behavioural Change. Norges Handelshøyskole.
  • Salvanes, Kari Vea & Reiling, Rune Borgan (2017). Utdanning som arbeidsrettet tiltak for ungdom med redusert arbeidsevne. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Støren, Liv Anne; Salvanes, Kari Vea; Reymert, Ingvild; Arnesen, Clara Åse & Wiers-Jenssen, Jannecke (2016). Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen? Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid M. Jorde & Wollscheid, Sabine (2016). Kan tiltak rettet mot selvregulering øke elevers skoleprestasjoner? En systematisk litteraturgjennomgang. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Gjerustad, Cay & Salvanes, Kari Vea (2015). Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet». Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Salvanes, Kari Vea; Grøgaard, Jens Brandi; Aamodt, Per O; Lødding, Berit & Hovdhaugen, Elisabeth (2015). Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene: Første delrapport fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene i videregående opplæring. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Gjerustad, Cay; Waagene, Erica & Salvanes, Kari Vea (2015). Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Salvanes, Kari Vea (2014). Videreutdanning i matematikk for lærere: Tilleggsnotat til Deltakerundersøkelsen 2014. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
  • Opheim, Vibeke; Waagene, Erica; Salvanes, Kari Vea; Gjerustad, Cay & Holen, Solveig (2014). Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen. NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
  • Salvanes, Kari Vea (2014). Economic Conditions and Family Policy: Child and Family Outcomes. Department of Economics, Faculty of Social Sciences, University of Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

  • Sandsør, Astrid Marie Jorde & Salvanes, Kari Vea (2023). Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater. Bedre Skole. Bedre skole 2 2023.
  • Salvanes, Kari Vea (2023). Effects of programme selectivity in vocational education and training on school completion and mental health .
  • Salvanes, Kari Vea; Opheim, Vibeke & Sandsør, Astrid Marie Jorde (2022). Flere lærere kan gi bedre elevresultater. Dagens næringsliv.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). 1+1 prosjektet -- smågruppeundervisning i matematikk for elever på 2.-4. trinn.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Et lag rundt eleven – økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole .
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Salvanes, Kari Vea (2022). Small Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment.
  • Salvanes, Kari Vea; Nyhus, Ole Henning Risnes & Opheim, Vibeke (2022). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet. Formidlingsseminar: Resultater fra prosjektet.
  • Lødding, Berit & Salvanes, Kari Vea (2020). Vurdering av opplæringstilbud – når gode data mangler.
  • Sandsør, Astrid Marie Jorde; Reiling, Rune Borgan & Salvanes, Kari Vea (2019). Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte?
  • Salvanes, Kari Vea (2017). 1+1 Project. Small group Instruction in Mathematics for Pupils in lower primary school.
  • Salvanes, Kari Vea (2017). 1+1 prosjektet. Smågruppeundervisning i matematikk for elever på barnetrinnet.
  • Hovdhaugen, Elisabeth & Salvanes, Kari Vea (2016). Delayed entrance to higher education: increased motivation for studies or just as slow?
  • Lødding, Berit & Salvanes, Kari Vea (2016). Presentasjon av to delrapporter fra prosjektet Forskning på kvalitet, innhold og relevans i de studieforberedende utdanningsprogrammene.
  • Hovdhaugen, Elisabeth & Salvanes, Kari Vea (2015). Delayed entrance to higher education: increased motivation for studies or just as slow?
  • Salvanes, Kari Vea (2014). Har vi for lang lønnet permisjon? Dagbladet.
  • Flatø, Emil & Salvanes, Kari Vea (2014). Doktoren svarer. [Avis]. Morgenbladet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 27. apr. 2023 10:01 - Sist endret 25. jan. 2024 13:54