-
-
-
-
Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla
(2023).
Derfor må fleksibel skolestart prøves ut.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
-
Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2023).
Kjønnsforskjeller i modenhet .
-
Flatø, Martin
(2023).
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanning
.
-
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2023).
Female Advantage or Compensation? Gender and Social Origin Differences in Returns to School Performance in Norway.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara
(2023).
Men’s and women’s earnings 1980-2020. Are gender gaps in education leaving men with less education behind?
-
Reisel, Liza
(2023).
Uenighet om "guttekrise": Nye tall om kjønn og norsk arbeidsmarked.
[Newspaper].
Morgenbladet.no.
-
Reisel, Liza
(2023).
Feil om gutter og tidlig død.
Morgenbladet.
-
Barth, Erling; Reisel, Liza & Østbakken, Kjersti Misje
(2023).
Norge har ikke lenger et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkedene i Europa.
Dagens næringsliv.
-
Reisel, Liza
(2023).
Studier med guttepoeng er tredoblet.
Klassekampen.
-
Reisel, Liza
(2023).
Gender segregation in vocational education and training: The last frontier?
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara
(2023).
Likestillingsdebatten om gutter og menn er umoden.
Dagens næringsliv.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2023).
Kjønn og inntekt: Konklusjonen blir den samme om vi ser på timelønn.
Morgenbladet.
-
Reisel, Liza & Seehuus, Sara
(2023).
Kjønn og inntekt: Konklusjonen blir den samme om vi ser på timelønn.
Morgenbladet.
-
Torvik, Fartein Ask; Reeves, Richard; Reisel, Liza; Flatø, Martin; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Solli, Ingeborg Caroline Foldøy
[Show all 8 contributors for this article]
(2023).
Seminar on Men’s Equity: Education, Earnings, Health and Fertility.
-
Seehuus, Sara
(2023).
Gutter trenger ikke å få like gode karakterer som jenter.
[Internet].
Forskning.no.
-
Seehuus, Sara
(2023).
Enda skjevere kjønnsfordeling. — Regjeringen må ta dette på alvor.
[Internet].
Khrono.
-
Seehuus, Sara & Myklebust, Runa Brandal
(2023).
Kjønnsdelte utdanningsvalg og mannsunderskuddet i høyere utdanning.
-
Seehuus, Sara
(2023).
Kjønnsdelte utdanningsvalg – endring og stabilitet.
-
Reisel, Liza
(2023).
Aspirations and gender segregation: how to better understand the gender gaps in academic performance.
-
Flatø, Martin
(2023).
Ready for School? Effects on school starters of establishing school psychology offices in Norway.
-
Flatø, Martin
(2023).
Forskning på gutters utfordringer i skolen: Årsaker, konsekvenser og tiltak.
-
Flatø, Martin
(2023).
Menn og det moderne arbeidslivet.
-
-
Reisel, Liza
(2023).
Hvorfor velger gutter og jenter så ulikt og hva bidrar til endring?
-
Modalsli, Jørgen; Cools, Sara & Strøm, Marte
(2023).
Occupational change, income growth and inequality in Norway, 1980-2019
.
-
-
Teigen, Mari
(2022).
Man kan få inntrykk av at nå er det gutta som er taperne i samfunnet.
Morgenbladet.
-
Seehuus, Sara
(2022).
Lemet Máhtte (21) håper flere mannlige forbilder på kvinnedominerte utdanninger.
[Internet].
NRK.
-
Seehuus, Sara
(2022).
Jenter har vært i klart flertall i høyere utdanning de siste 20 årene.
[Internet].
Khrono.
-
Torvik, Fartein Ask
(2022).
Skolegang, psykisk helse og utenforskap med fokus på gutter.
-
Reisel, Liza
(2022).
Hvorfor velger gutter og jenter så ulikt og hva skal til for å få til endring?
-
Reisel, Liza
(2022).
Hva om jenter for bedre karakterer fordi de må?
[Newspaper].
Morgenbladet.no.
-
Reisel, Liza
(2022).
Mannsutvalget skal prøve å løse "gutteproblemet" i høyere utdanning.
[Internet].
Khrono.
-
Reisel, Liza
(2022).
Hva betyr kjønnsdelte utdanningsvalg for det grønne skiftet?
-
Reisel, Liza
(2022).
Ni av ti i Theas bransje er menn.
[Internet].
Avisa Oslo.
-
Teigen, Mari
(2022).
Menn i motvind.
Dagsavisen.
-
Teigen, Mari
(2022).
Kvinners rettigheter og likestilling, forelesning på Utenriksdepartementets kurs.
-
Flatø, Martin
(2022).
Menns helse og utenforskap.
-
Seehuus, Sara
(2022).
"Han har en av landets best betalte jobber. Se i hvilke 100 yrker du tjener mest".
[Newspaper].
Aftenposten.
-
Reisel, Liza
(2021).
Hva betyr kjønnsforskjeller i utdanning.
-
Reisel, Liza
(2021).
Hva betyr kjønnsdelte utdanningsvalg?
-
-
Teigen, Mari & Holst, Cathrine
(2021).
The boy problem in Swedish and Norwegian commission reports.
-
Stoltenberg, Camilla
(2021).
Debatt om gutter, frafall og lesing.
-
Stoltenberg, Camilla
(2021).
Longitudinal data for gender, education and health.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
Nils Olav (24) går mot strømmen. Han er mannlig sykepleier.
[Internet].
Dagen.
-
Seehuus, Sara Marie Jorunn
(2021).
De fleste velger tradisjonelt, men Åsgeir (37) valgte helt annerledes.
[Internet].
NRK.
-
Reisel, Liza
(2021).
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og det kjønnsdelte arbeidsmarkedet.
-
Torvik, Fartein Ask
(2021).
Tidlig pubertet, bedre på skolen. Ekko/Nyhetsmorgen.
[Radio].
NRK P2.
-
Reisel, Liza
(2021).
Mannsdominert yrke - Jeg skulle bli frisør, men endte som blikkenslager.
[Journal].
KK.
-
Flatø, Martin
(2021).
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2020).
Uriktige påstander om inntaksmodeller.
Bedre Skole.
p. 94–95.
-
-
-
-
Holst, Cathrine & Teigen, Mari
(2020).
Addressing the ‘Boy Problem’ in Sweden and Norway: Evidence and Ideology.
-
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Reisel, Liza
(2019).
Betydningen av kjønn for ungdommers utdanningsvalg.
-
Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Lervåg, Arne; Løken, Katrine Vellesen & Ogden, Terje
(2019).
Vi vil vite mer om barna.
Klassekampen.
-
Flatø, Martin
(2019).
Demografiske perspektiver på den nylig fremlagte NOU-en om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp.
-
Flatø, Martin
(2019).
Inntak basert på karakterprogresjon.
-
Flatø, Martin
(2019).
En skole for alle. Hvordan kan flere gutter lykkes?
-
Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla
(2019).
Inntaket til videregående bør baseres på karakterprogresjon, ikke karakterer.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
-
Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud
(2019).
Det er ikke riktig at vi foreslår å fjerne plikten til skolehelsetjeneste.
Sykepleien.
-
Flatø, Martin; Stoltenberg, Camilla; Ogden, Terje & Nereid, Camilla Trud
(2019).
Håper at helsesykepleierne blir lyttet til.
Sykepleien.
-
Flatø, Martin
(2019).
Tiltak i videregående opplæring. Presentasjon for Kunnskapsdepartementet om tiltak i Stoltenbergutvalgets NOU 2019:3.
-
Flatø, Martin
(2019).
Debatt med Erlend Lae Solberg og Audun Lysbakken om karakterprogresjon i Dagsnytt 18.
[TV].
NRK.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Overlevering av rapporten fra Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
National Commission on Gender Equality in Education.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
-
Stoltenberg, Camilla
(2019).
Stoltenbergutvalget: Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.
-
Reisel, Liza
(2019).
Hvorfor så få mannlige barneskolelærere? Her og Nå.
[Radio].
NRK.
-
Flatø, Martin; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask
(2019).
Progresjonsbasert opptak - et mer rettferdig inntakssystem.
Bedre Skole.
p. 10–15.
Show summary
I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring.
-
Flatø, Martin & Lomsdalen, Christian
(2019).
Martin Flatø om inntak til videregående.
[Internet].
Lektor Lomsdalens innfall (podcast).
Show summary
Hvordan skal vi sikre at elevene får like muligheter til å velge den videregående skolen de ønsker og hva skal vi ha som kriterier? Finnes det alternativer ut over karakterbasert inntak og nærskoleprinsippet? Hva vil sikre mest rettferdige ordninger? Hvordan hindrer vi egentlig segregering i «skolemarkedet» på et sted? Jeg snakker med Martin Flatø, forsker ved Folkehelseinstituttet og tidligere sekretær for Stoltenbergutvalget om den inntaksmodellen de kom frem til i sitt arbeid.