-
Sundet, Vilde Schanke
(2024).
Ung-utfordringen, et ekte dilemma.
M24.
Show summary
De unge er opptatt av mediene og mediene er opptatt av de unge. Men hva betyr det at så mye av unges mediebruk foregår på globale plattformer utenfor NRKs kontroll?
-
Wictorsen, Mari Lund & Sundet, Vilde Schanke
(2024).
Serien som viste alt.
[Newspaper].
A-magasinet.
Show summary
Første episode av Bloggerne ble gjemt bort i en undergrunnskanal. Ti år senere sammenlignes den med en nobelprisvinner i litteratur og Tour de France
-
Sundet, Vilde Schanke
(2024).
Tre bransjestrategier for å nå de unge.
Show summary
Alle jakter på den «umulige» målgruppa – de unge – men hvilke strategier tas i bruk og hva sier disse strategiene om hvordan bransjen tenker om de unge? I dette foredraget presenteres tre vanlige bransjestrategier for å nå de unge, basert på en større intervjuundersøkelse blant norske ledere, produsenter og innholdsskapere, som alle jobber med å lage innhold rettet mot unge eller som er populær i denne målgruppa. Studien er del av forskningsprosjektet «GLOBAL NATIVES? Serving young audiences on global media platforms», finansiert av Norges forskningsråd.
-
Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette
(2024).
Realitybølge, «Spillet» og tidenes mest crazy reality-serie.
[Radio].
NRK Arena.
Show summary
Alle medier satser på reality nå. «Spillet» ble en kjempesuksess på TV2, men sjangeren har vært seermagnet i årevis. Hør om den elleville japanske realityen der en mann ble sperret inne i over et år og ble livestreamet naken til millioner av seere - uten at han visste det! Martine Lunde forteller om livet på innsiden av realityseriene.
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeannette Mellbye
(2024).
Else gifter seg, Love is blind og dating-reality.
[Radio].
NRK Arena.
Show summary
Reality-serien "Love Is Blind" er på topplistene til Netflix. Else Kåss Furuseth dater menn på TV for å finne en hun skal gifte seg med i Spektrum. Hvorfor er dating-reality på TV så populært? Med: Else Kåss Furuseth, Vilde Schanke Sundet og Harlem Alexander.
-
Egedius, Tonje & Sundet, Vilde Schanke
(2024).
Derfor fascinerer Spillet.
[Newspaper].
Aftenposten.
Show summary
Hvorfor ser 60 prosent av befolkningen på en reality der Anette Hoff møter Danby Choi i en luksusvilla på Nesøya?
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Leine, Jan Erlend
(2024).
Enda mer kjendis-tv.
[Radio].
NRK Ekko.
Show summary
Denne uka er det klart for påskekrimleker på NRK. Med kjendiser. Hva er det som gjør at alle skal bruke kjendiser i sine programmer?
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Gjelland, Marit Eriksdatter
(2024).
Hvorfor elsker vi True Crime?
[Radio].
Aftenposten Dypdykk.
Show summary
Podkast-appen din renner over av drap og lidelse. Det samme gjør bokhyller og strømmetjenester verden over. Hva er det med ekte drap som gjør det så salgbart? Og hva har Taylor Swift, rotteforskerne Moser og et skilt stjålet på fylla med saken å gjøre?
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Undheim, Ingeborg
(2024).
Joe Biden på TikTok: – Dummeste du har gjort.
[Internet].
NRK.
Show summary
I kampen om unge stemmer har president Joe Biden dukket opp på TikTok – til tross for at amerikanske myndigheter har omtalt appen som en sikkerhetstrussel.
-
-
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Aas, Espen
(2023).
Kringkastingsrådet behandlet NRK-klager.
[Radio].
NRK Dagsnytt 18.
-
Sundet, Vilde Schanke & Arnesen, Zahra Katrine
(2023).
Hvorfor hater "alle" Velma?
[Internet].
NRK.
Show summary
Nyversjonen av TV-serieklassikeren «Scooby-Doo» er blitt internetts nye hatobjekt.
-
Bogen, Annika Celin & Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Hvorfor bruker vi så mye tid på TikTok?
[Internet].
Ung.forskning.no.
Show summary
– TikTok bryr seg ikke så mye hvem vennene dine er, men den måler ganske effektivt med algoritmer og kunstig intelligens hva du faktisk gjør, sier forsker.
-
Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette
(2023).
Kan det bli for mye kjendiser?
[Radio].
NRK Arena.
Show summary
2022 ble kåret til "profilenes år", som helt på merket ble avsluttet med NRKs julekalender FYLT av kjendiser og såkalte profiler. I år satser flere mediehus ENDA mer på kjente fjes for å fenge oss som publikum. Kan det bli for mye kjendiser?
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Andersen, Ida Yasin
(2023).
Ny rapport frå Medietilsynet: Fleire unge vel podkast-mediet som nyhetskjelde.
[Radio].
NRK Nyhetsmorgen.
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Screenwriting for Children and Teenagers.
Show summary
This first of three panels in the spring of 2023 focuses on writing children/youth content, and particularly on the integration of research on young people into screenwriting processes. Furthermore, the discussion explores how teenagers or even children can contribute to script development and what role social media plays in their involvement. In the online session, Vilde Schanke Sundet (University of Oslo) and Katrine Bouschinger Christensen (University of Copenhagen) will present their findings on research-driven screenwriting on young audiences in a digital, diversified media environment. Specifics and challenges in screenwriting for today’s children and teenagers will be discussed together with Ashgan-El Hamus (screenwriter of, for instance, Skam.NL) and Asser Bo Paludan (producer at DR Drama, Danish Public Broadcaster, for instance of the youth series Salsa). Chair: Florian Krauß (University of Siegen).
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Industry studies and elite/exclusive interviews: Methodological reflections.
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Audience and fan studies: Methodological reflections.
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Commissioning Screen Stories for Youth.
-
-
Bølstad, Linn; Sundet, Vilde Schanke & Berge, Vida Lill
(2023).
Reality-tv som karrierevei.
[Radio].
NRK Studio 2.
Show summary
Siden TV-programmet Farmens oppstart i 2001 har om lag ti av deltakerne endt opp i politiske verv, flere av disse som ordførerkandidater. Kan reality-TV være et springbrett ut i arbeidslivet og politikken?
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Maren, Rise
(2023).
YouTube stjerner i Oslo.
[TV].
TV 2 21-Nyhetene.
-
-
Arneberg, Edda J.
(2023).
YouTube and Rabbit Holes: Are we even living in the same reality? Researching how Norwegian youth use YouTube.
Show summary
In this paper I ask if YouTube content and user practices on the platform are given symbolic value (Bourdieu 1979/1995), and I investigate the possibility that a hierarchy of taste and user habits is used to strengthen the experience of group
membership through the creation of symbolic boundaries(Lamont 2015). I draw upon fieldwork, semi structured interviews with 21 teens in the age between 16-19 and on donated YouTube logs (van Driel, Giachanou, Pouwels, Boeschoten, Beyens & Valkenburg 2022). Early analysis finds that informants are giving value to content and user-habits, and that some habits and content have higher status than others. Further there seem to be some tendencies that make plausible a connection between social background and how user habits and media content are being valued.
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Globalt innfødte? Hvem er fremtidens publikum, og hvordan når vi dem?
-
Lüders, Marika
(2023).
Experience machines for well-being? Teens as audiences on TikTok, YouTube and Instagram.
-
Lüders, Marika
(2023).
Who are the global natives? Where are they in the media landscape?
-
-
Arneberg, Edda J.
(2023).
YouTube is still the most popular media for Norwegian teens, but how are they using it, and what does it mean to them?
Show summary
YouTube is used by almost all Norwegian teens in the age between 13-19 years of age, but the numbers have difficulty capturing what YouTube means to them and what role it plays in their daily lives. This research looks at the symbolic value of YouTube, and how YouTube is used to accentuate social status, symbolize belonging, and express identity. Through visiting youth clubs, a parent meeting on screens, a resource center for people living in social housing, and doing individual interviews with youth in the age between 16-19 years, this research tries to capture the different ways YouTube is used, and what it means to this age group. The talk will focus on the concept of social boundaries, how to research them, methodology, and experiences from the field.
-
Sundet, Vilde Schanke & Platou, Jeanette
(2023).
Er det for mange kjendiser på tv?
[Radio].
NRK Arena.
Show summary
Det har aldri vært laget så mye kjendis-TV i Norge som nå. I tillegg til publikumsvinnere som "Skal vi danse", "Maskorama", "Farmen Kjendis" og "24 stjerners julekalender", dukker det stadig opp noe nytt. Hvorfor det, og kan det bli for mye?
-
-
-
-
-
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Engelsvold, Sven Ole
(2023).
Kjendis-tv.
[Radio].
NRK P2-pulsen.
Show summary
Det er snart en ny sesong for tv-programmer der Kjendiser lager mat for hverandre, leker bønder, skal prøve å få hverandre til å le – og vi sitter og ser på hjemme på tv. Hva er det med ralitykjendiser, og hvorfor blir vi ikke lei?
-
Arneberg, Edda J.
(2023).
Looking for a sense of belonging: the Paradox of youths YouTube habits. Researching how Norwegian youth use YouTube.
Show summary
Findings from this research shows that YouTube content is given symbolic value, and that some types of content is deemed as being less appropriate, and not fitted to share with everyone. This paper argues that preferences for content on YouTube is being used to symbolize group membership and as identity marks, and that some preferences are being hidden because its colliding with existing norms in society (Lamont, Pendergrass & Pachucki 2015; Epstein 1992). Findings also show that YouTube logs are seen as personal and private, and that some youths are uncomfortable with donating their log for research purposes. The informants were allowed to edit their logs before sending them in, and there were different reasons for doing this; some was embarrassed about the content they had watched, others felt that the content didn’t represent them in the right way and would give the wrong impression of them, and informants watched content that they felt conflicted with norms and values in their community and for this reason didn’t want to download.I draw upon twelve semi-structured interviews of 60-90 minutes inspired by earlier studies on symbolic boundaries by Michèle Lamont (Lamont 1992; Fujii 2017) with integrated elements of the walk along method (Jørgensen 2016) and the scroll back method (Robards & Lincoln 2017). Six of the informants donated their YouTube logs (van Driel, Giachanou, Pouwels, Boeschoten, Beyens & Valkenburg 2022) and these are used in combination with the interviews
-
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Keynote: Growing up on big tech - how global platforms define youth entertainment culture.
Show summary
TikTok, YouTube, Instagram, and Snapchat are natural go-to services for Nordic youth seeking entertainment. Unlike older generations, whose formative years were situated in more homogenous and national media landscapes, today’s youth grow up in a media landscape where big tech and global entertainment platforms are an essential part of their everyday life. These platforms mix, filter and provide entertainment content not only from legacy institutions rooted in mass media but also from a growing corpus of influencers, content creators, online celebrities and media profiles. They also bring forward new logic through their various affordances, with contagious effects on the media industries.
In this talk, I ask what it means for youth to ‘grow up’ on big tech and how these global platforms define youth entertainment culture. I discuss the value of thinking of today’s youth in terms of a new media generation, present common strategies used by legacy media to re-attach with young people and address the cultural and societal implications of these. The talk builds on data from our ongoing research project ‘GLOBAL NATIVES? Serving young audiences on global media platforms’ (2022-2025). The project studies whether the media habits of Norwegian teens today mark a generational shift, and if so, what that means for youth themselves, the entertainment industry, and the regulation of youth media.
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Global Natives – Hvem er framtidens publikum, og hvordan når vi dem?
-
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke
(2023).
Tingenes tilstand: vinteren har kommet - et kjapt nåtidsbilde.
Show summary
Vi har gått fra gullrush til krigsår. Publikum kutter strømmeabonnement, kanalene bestiller mindre eller ingenting, produksjonskostnadene har eksplodert, selskaper forsvinner og flinke fagfolk går ledige. Hjelp. Hva gjør vi nå? Skal vi gi opp? Slåss mot hverandre? Eller er det mulig å finne en løsning sammen?
-
-
Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Ungdom + underholdning = sant.
Show summary
Mediehverdagen til norske ungdommer domineres av sosiale medier og globale underholdningsplattformer som YouTube, Snapchat, TikTok og Netflix. Hva kjennetegner innholdet ungdom liker, bruker og snakker om? Og hva gjør innholdsprodusenter for å nå unge?
-
Lüders, Marika
(2022).
Streaming media: content libraries, structuring of content, audience agency.
-
Arneberg, Edda Jansdottir
(2022).
Media-habits and social differences.
Are socio-economic differences and paywalls shaping Norwegian youth’s media habits?
Show summary
This seminarpaper examines what role entertainment media-content plays in Norwegian
youths’ identity-construction and how they use entertainment media-content to
negotiate identity and group-membership. The analytical and theoretical
framework is inspired by theories concerning symbolic boundaries, cultural
distinctions and social identity. The research-design is based on qualitative
methods like semi-structured interviews and
observation of communication on the platform, the platform in itself, and of the informants
YouTube logs. The informants are between 16-19 of age with different socioeconomic and cultural backgrounds and the interviews will be centered around questions
concerning entertainment-media habits, opinions and reflections concerning their
own and others’ userhabits. The aim is to explore if social and cultural background is shaping the informants userhabits.
-
Sundet, Vilde Schanke & Marie Askeland, Lauvdal
(2022).
Nordmenn strømmer nå mer enn under pandemien.
[Newspaper].
Aftenposten.
-
-
Østensvik, Kristin Sverre & Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Netflix Norge er 10 år.
[Radio].
NRK Nyhetsmorgen.
-
Sundet, Vilde Schanke & Saude, Kari Anne
(2022).
Netflix 10 år i Norge.
[TV].
NRK Dagsrevyen.
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Fans.
Store Norske Leksikon.
Show summary
Fans er ivrige beundrere eller tilhengere av noe, for eksempel en artist, et band eller et fotballag. Fans kan også beundre fenomener, for eksempel en musikksjanger, en TV-serie eller en type tegneserier. Fangruppe, fandom eller fankultur brukes om den samlede gruppa tilhengere av en bestemt person eller fenomen.
Det sosiale sidene ved å tilhøre en fankultur er viktig for mange fans. Tidligere var det vanlig å melde seg inn i en fanklubb, mens fans nå ofte finner sammen på sosiale medier og i uformelle diskusjonsforum på nettet. Sosiale medier har gjort det enklere for fans å delta i fankulturer og møte hverandre, og har også gjort det mer utbredt med globale fankulturer. I tillegg har sosiale medier gjort det enklere å følge den eller det man er fan av direkte. Dette har ført til at det å være fan er mer utbredt, og at flere fankulturer er globale.
For noen er fanaktiviteter en viktig del av det å være fan. Det kan for eksempel være å gå på konserter eller idrettsarrangementer, delta i diskusjonsgrupper på nett eller lese eller skrive fanfiction.
-
-
-
Lüders, Marika
(2022).
Entertainment across boundaries? A repertoire study of media use among Norwegian teens
.
-
Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Playing the game while staying true: Personally branded media players navigating across industries and platforms.
-
Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika
(2022).
Young people are on YouTube: Industry notions on streaming and youth as a new media generation.
-
Sundet, Vilde Schanke & Lüders, Marika
(2022).
The 'adoption' of personally branded media players in the Norwegian television industry.
-
Lüders, Marika
(2022).
Media entertainment experiences among youth on global platforms.
Show summary
The media and platforms taken for granted by those born since the turn of the millennium are often interpreted as causing unprecedented competition for national and legacy players in the field of media entertainment. Accordingly, notions such as “lost generation” signal how legacy media perceive re-engagement with youth audiences as core to their future existence. In this talk I will first address how the notion of youth as a lost generation serves a strategic function in the media entertainment sector by legitimating actions. I will next report from how we study teens’ media entertainment experiences in the research project “Global Natives? Serving young audiences on global platforms”. By enquiring the media entertainment experiences of youth as constituted by content produced by legacy media and what is often termed “social media entertainment”, we hope to advance knowledge on youth as a media generation
-
Sundet, Vilde Schanke & Ingebrethsen, Christian
(2022).
Emmy-prisene.
[TV].
NRK Dagsrevyen.
-
Sundet, Vilde Schanke; Aas, Endre Ugelstad & Larsen, Dag Eivind Undheim
(2022).
BBC i hardt vær.
[Newspaper].
Klassekampen.
Show summary
BBC må kutte 5,7 milliarder kroner de neste årene. Kulturministeren vil fjerne lisensen fra 2027.
-
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Eriksen, Lars
(2022).
Netflix giver efter i England: "Det er en gamechanger".
[Newspaper].
Politiken.
Show summary
Et analyseinstitut vil fremover kunne måle streamingtjenestens seertal på det britiske marked på lige fod med tv-kanaler. Ekspert mener, at det kan blive et stærkt redskab for filmfolk i deres forhandlinger.
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Krogh, Aurora Henni
(2022).
Derfor elsker alle "Euphoria".
[Internet].
Subjekt.
Show summary
Glem OL, «Euphoria» er den største snakkisen på internett. Men hva er det med det mørke tenåringsdramaet vi ikke kan få nok av?
-
Yildiz, Munevver & Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Unge nyhetsunnvikere.
[Radio].
NRK P1 Nyhetsmorgen.
-
Sundet, Vilde Schanke; Karlsen, Rune & Slangsvold, Einar Lie
(2022).
Unge som nyhetsunnvikere .
[Radio].
NRK P2 Studio 2.
-
Sundet, Vilde Schanke & Våge, Martha
(2022).
Verdiane i nye «Paradise».
[Radio].
NRK P2 Kompass.
Show summary
Realityserien Paradise Hotel skal få meir samtidsverdi, men kva er vår tids verdiar?
-
-
-
Eriksen, Lars & Sundet, Vilde Schanke
(2022).
Netflix hæver prisen: Har de ramt en stor mur? .
[Newspaper].
Politiken.
Show summary
Netflix vil skride ind over for kunder, der deler konto og kodeord, og skruer nu op for prisen i Danmark. Eksperter tvivler på taktikken og mener, at tjenesten står sårbart i streamingkrigen.
-
-
Sundet, Vilde Schanke & Fejerskov, Johan Moe
(2022).
"Folk er forundret": Hvad er det egentlig, der sker med Netflix?
[Internet].
Politiken.
Show summary
Abonnenterne vælter ikke længere ind på Netflix, som har set sig nødsaget til at hæve prisen i flere lande for at kunne fortsætte med at producere nok nye serier og film. Det har fået analytikere til at spørge, om søvn måske alligevel ikke er den største konkurrent for giganten, der gjorde os alle til streamere.
-
Sundet, Vilde Schanke & Kvien, Elise
(2022).
Netflix-serie fekk dei til Barcelona.
[Radio].
NRK Nyhetsmorgen.
-
Sundet, Vilde Schanke; Laache, Camilla & Lundegaard, Marte
(2022).
TV-serier som virkelighetsflukt.
[TV].
TV 2 Nyhetskanalen.