Prosjektbakgrunn
Mens kvinner har gått inn i stadig flere utdanningsretninger og yrker, fortsetter menn i stor grad å gjøre kjønnstradisjonelle utdannings- og yrkesvalg. Andelen menn i kvinnedominerte utdanninger og yrker har endret seg veldig lite de siste tiårene. Forskning som er gjort på kjønnsdelte utdanningsvalg har i stor grad handlet om kvinners valg og bortvalg av mannsdominerte utdanninger, mens vi har mindre kunnskap om menns vurderinger av kvinnedominerte utdanninger og yrker. Forskningen har også i stor grad vært opptatt av å identifisere og dokumentere hvorfor kjønnssegregeringen vedvarer, mer enn å studere hvordan oppfatninger om kjønnstypiske yrker endrer seg.
Prosjektmål
Missing Men vil bidra med kunnskap om hvorfor menn flest velger bort kvinnedominerte yrker, og undersøke hvordan endring i oppfatninger om kjønnstypiske yrker kan skje. Prosjektet vil videreutvikle det teoretiske rammeverket for å forstå kjønnsdelte utdanningsvalg og særlig valg av kjønnsutypiske utdanninger og yrker.
Tre overordnede forskningsspørsmål skal besvares:
- på hvilken måte henger oppfatninger av kjønn og arbeid sammen, og hvordan kan dette påvirke utdanningsvalg?
- Hvordan kan slike oppfatninger endre seg?
- Hva er barrierene og mulighetene for menns inngang i kvinnedominerte utdanninger
Prosjekttilnærming
For å besvare spørsmålene bruker vi en kombinasjon av individuelle dybdeintervju, survey-eksperiment og registerdata for hele populasjonen. Arbeidet er organisert i to arbeidspakker. I den første arbeidspakken undersøker vi unge jenter og gutters vurderinger av kvinnedominerte yrker, hvordan oppfatninger om arbeid og ferdigheter er koblet til kjønn, og hvordan dette henger sammen med de unges utdanningsplaner. Her vil vi bruke en kombinasjon av dybdeintervju og survey-eksperimenter. I den andre arbeidspakken vil vi undersøke menns vei inn i kjønnsutypiske utdanninger og yrker. Vi vil analysere registerdata for å studere faktorer som kan bidra til kjønnsutradisjonelle utdanningsvalg for menn og kvinner, og intervjue menn som har gjort kjønnsutypiske utdanningsvalg (grunnskolelærer 1-7 og sykepleie).
Personvern
Prosjektet behandler personopplysninger mottatt fra offentlige registre. Det er vurdert å ha samme formål som prosjektet Individual and collective outcomes of formal and informal institutions in the Nordic setting (NORLAB. Dette prosjektet er vurdert av Sikt – Personverntjenester. Sikt-referanse er 219596. Det er utarbeidet en personvernkonsekvensvurdering (DPIA) av dette prosjektet.
Les mer om personvernombud, dine rettigheter og våre forskningsetiske retningslinjer.