Prosjektet er en del av CORE – Senter for likestillingsforskning.
De senere årene har den offentlige debatten om gutter og menn som de nye taperne i samfunnet blusset opp og fått økt oppmerksomhet. Formålet med dette prosjektet er få oversikt over den sentrale forskningen på dette feltet, samt å gjøre kartleggende analyser av tilgjengelige survey- og registerdata. I og med at utdanningsløpet anses å danne et sentralt grunnlag for videre livsvalg og livsvilkår, avgrenser vi oss i dette prosjektet til likestillingsutfordringer i. Vi fokuserer på regionale forskjeller, og såkalt interseksjonell ulikhet, altså sammenhengen mellom kjønn, sosial bakgrunn og innvandringsbakgrunn, med særlig fokus på menn.
Fra foreliggende forskning har prosjektet som målsetning å kartlegge følgende spørsmål:
- Hva sier foreliggende norsk og internasjonal forskning om likestillingsutfordringer blant gutter og menn i utdanningssystemet?
- Hva sier forskningen om årsakene til, og konsekvensene av disse utfordringene på kort og lang sikt?
- Hva vet vi om regional variasjon i kjønnsforskjeller i karakterer, utdanningsvalg og utdanningsnivå og variasjon etter sosial bakgrunn og innvandringsbakgrunn i den norske konteksten?
Prosjektet vil også innebære nye empiriske analyser basert på registerdata fra SSB og data fra Likestillingsbarometeret 2022 (CORE-survey). I de empiriske analysene vil vi blant annet undersøke holdninger til gutter og menns kjønnsroller og likestillingsutfordringer, og regional variasjon i kjønnsforskjeller i utdanning.