Analysene viser at temaene for kartleggingen berøres i ulik grad i læremidlene.
Mens den samiske befolkningen i Norge for eksempel gjennomgående får stor oppmerksomhet, gjelder ikke det samme for andre minoritetsgrupper. Rasisme og terrorisme er tematisert inngående i de fleste bøker, mens det samme ikke er tilfellet for antisemittisme og radikalisering.
-Vi har kartlagt samtlige lærebøker for RLE og samfunnsfag for ungdomstrinnet, og for religion og etikk, historie og samfunnsfag for studieforberedende på videregående. Analysen har hatt både et beskrivende og et analytisk siktemål, ved at vi både har kartlagt omfanget av beskrivelsene av de aktuelle temaene i læremidlene, og hvordan de ulike temaene er beskrevet, sier prosjektleder Arnfinn H. Midtbøen ved ISF.
Økt etnisk og religiøst mangfold
Norge er i dag både et flerkulturelt og et flerreligiøst samfunn. Mens samer og ulike nasjonale minoriteter har utgjort et mer eller mindre synlig mindretall i århundrer, har det etniske og religiøse mangfoldet i Norge økt i takt med innvandring fra land utenfor OECD-området.
-Denne utviklingen krever at skolen må kunne behandle spørsmål om respekt og likeverd i forhold til kulturelle og religiøse forskjeller i befolkningen, og håndtere de utfordringer og muligheter som et flerkulturelt samfunn innebærer, sier Midtbøen.
Rapporten er resultatet av et samarbeid mellom ISF og Høgskolen i Oslo og Akershus,
og den er forfattet av Arnfinn H. Midtbøen og Julia Orupabo ved ISF, og Åse Røthing ved HiOA.
Les rapporten Beskrivelser av etniske og religiøse minoriteter i læremidler